Siberia recension – Keanu Reeves isar upp som diamantgeezer

aug 2, 2021

Keanu Reeves är tillbaka i action, på ett sätt, i denna tråkiga romantiska thriller – en mindre kämpig, mer konstnärlig version av John Wick från indie-regissören Matthew Ross (Frank & Lola). Manuset kräver att Reeves, som spelar en diamanthandlare på den svarta marknaden, spelar seriöst skådespeleri utöver sin vanliga stela, stoiska leverans av dödliga repliker och slag.

Reeves spelar Lucas Hill, en amerikan som besöker S:t Petersburg för att sälja sällsynta blåa diamanter för 40 miljoner dollar till en rysk maffiamördare (Pasha D Lychnikoff, som inte precis bryter mot den ryska skurkstämpeln). När hans affärskompis försvinner med isen, tar Lucas sig till Sibirien och följer efter honom. Han hinner med att Facetime-tittas med sin fru (Molly Ringwald). Jag undrade om det var ett upplyst exempel på åldersanpassad rollbesättning att para ihop Reeves, 54 år, och Ringwald, 50 år. Men nej. I Sibirien träffar Reeves barägaren Katya, spelad av Ana Ularu, 33 år. Efter samlaget berättar Reeves för henne att ordet ”diamant” kommer från grekiskans adámas som betyder ”oföränderlig”. Han kan mycket väl beskriva sina ansiktsuttryck.

En styrka här är det nyktra, realistiska våldet. När Reeves blir klumpad utanför en bar av en ryss i garderobsstorlek går han ner som en tandpetare. Det är en film med ambitioner att göra något mer än John Wicks videospelskjutningar. Men vad det är tror jag inte att filmskaparna någonsin diskuterade i detalj: det finns en del intriger i Le Carré-stil och sedan förstås romantiken – Lucas tillbringar verkligen en hel del av sin tid i Sibirien med att låsa läpparna med Katja. I slutändan är det Sibirien som kommer bäst till sin rätt – en plats där alla talar engelska och är supervilliga att låna ut ett hagelgevär till en kille när han behöver det. Och det kan inte vara så kallt eftersom Reeves svävar omkring som om han vore klädd för en modefotografering för skräddarsydda kläder i tidningen GQ.

Se trailern för Siberia
{{#ticker}}

{{topLeft}}