Recenze Sibiře – Keanu Reeves jako diamantový podivín mrazí v zádech

Srp 2, 2021

Keanu Reeves se po delší době vrací do akce v tomto ponurém romantickém thrilleru – méně bojové a více umělecké verzi Johna Wicka od nezávislého režiséra Matthewa Rosse (Frank & Lola). Osudové je, že scénář vyžaduje od Reevese, který hraje obchodníka s diamanty na černém trhu, vážné herectví nad rámec jeho obvyklého strnulého, stoického přednesu mrtvolných hlášek a úderů.

Reeves hraje Lucase Hilla, Američana, který přijíždí do Petrohradu, aby prodal ruskému mafiánovi (Paša D. Lychnikoff, který se zrovna nevymyká z řady ruských padouchů) vzácné modré diamanty v hodnotě 40 milionů dolarů. Když jeho obchodní společník zmizí i s ledem, Lucas se horkou nohou vydává na Sibiř v jeho stopách a najde si čas na FaceTime své ženy (Molly Ringwald). Přemýšlel jsem, jestli spojení čtyřiapadesátiletého Reevese a padesátileté Ringwaldové není osvíceným příkladem věkově přiměřeného obsazení milostných rolí. Ale ne. V Sibiři se Reeves dá dohromady s majitelkou baru Káťou, kterou hraje Ana Ularu, 33 let. Při postkoitálním srdceryvném rozhovoru jí Reeves řekne, že slovo „diamant“ pochází z řeckého adámas, což znamená „neměnný“. Dost možná tím popisuje výraz své tváře.

Silnou stránkou je zde střízlivé, realistické násilí. Když Reevese před barem zmlátí Rus velikosti šatníku, jde k zemi jako párátko. Je to film s ambicemi udělat něco víc než videoherní přestřelky Johna Wicka. Ale co to je, to asi tvůrci nikdy podrobně neprobírali: je tu pár intrik ve stylu Le Carrého a pak samozřejmě romantika – Lucas opravdu tráví na Sibiři úctyhodnou dobu tím, že se líbá s Káťou. Nakonec z toho nejlépe vychází Sibiř – místo, kde všichni mluví anglicky a jsou super ochotní půjčit chlapíkovi brokovnici v nouzi. A nemůže tam být taková zima, protože Reeves tam plave, jako by byl oblečený na focení krejčovské módy pro časopis GQ.

Podívejte se na trailer k filmu Sibiř
{{#ticker}}

{{vlevo nahoře}}