Eminem: Kamikaze review – nemulțumirile de vârstă mijlocie au fost exprimate cu o îndemânare înflăcărată

dec. 23, 2021

Cel de-al zecelea album al lui Eminem a sosit pe serviciile de streaming, fără niciun fel de pregătire prealabilă, însoțit de un tweet dezinvolt al rapperului în vârstă de 45 de ani: „Am încercat să nu mă gândesc prea mult la asta 1 … bucurați-vă.” Este o temă reiterată în primele secunde ale albumului: „O să-mi scriu primele gânduri”, murmură el, „și o să văd unde mă duce.”

Nu pentru prima dată în cariera sa, este ușor să simți că Marshall Mathers III este ușor nesincer. Kamikaze este în mod destul de evident produsul unei mari cantități de gândire într-adevăr, în mare parte de tipul tocanelor și fulgerărilor. În mod evident, un om care nu se simte în largul său cu conceptul de salvare a sănătății mintale al lui Not Reading The Comments, practic întreaga sa durată de 45 de minute este consumată cu plângeri cu privire la recepția rece oferită ultimului său album – Revival, din 2017, slab și audibil confuz – și cu deplângerea stării actuale a hip-hop-ului.

Arta de copertă pentru Kamikaze.
Arta de copertă pentru Kamikaze. Fotografie: Aftermath/Shady/Interscope

Nemesisul său de ultimă oră, Donald Trump, are parte de o apariție în deschiderea The Ringer, dar până când ajunge să îl denunțe pe președinte, pare să fi rămas fără bilă, după ce a cheltuit-o pe critici, comentatori din social media și alți rapperi. Nu poate invoca niciun termen de dezaprobare pe care să nu-l fi folosit deja cu Lil Pump și Charlamagne Tha God. „Bătaia mea de joc se referă mai mult la jurnaliștii din media”, recunoaște el. În mod similar, atunci când face ceea ce s-ar putea numi „chestia lui Slim Shady” – făcând glume de prost gust despre Harvey Weinstein și împușcăturile în masă de anul trecut din Las Vegas pe Greatest, afirmând că bătându-și partenera cu o bâtă de baseball „nu face decât să ne facă dragostea mai puternică” pe Normal – ai sentimentul că trece prin mișcări, oferindu-i publicului său lucrurile inconștienți la care acesta se așteaptă.

Cel mai slab lucru de aici ar putea fi Good Guy, o saga de infidelitate cu fragilitate, marcată atât de un ritm monoton, cât și de sentimentul că inima lui Eminem chiar nu este în ea. Pare a fi un om care ucide timpul până când se poate întoarce la subiectele care îl fac cu adevărat să meargă: reacțiile negative la lucrările sale recente și moda rap-ului mumble diseminat pe SoundCloud.

Pe de o parte, chestiile despre recepția lui Revival devin un pic obositoare și invită la un răspuns evident: dacă croșetele sale pop și aparițiile invitaților Pink și Ed Sheeran au fost atât de nedreptățite cum susține autorul lor, de ce a renunțat la ele aproape complet pentru continuarea sa? În plus, este ceva ciudat să îl auzi pe Eminem, cândva vocea tinerilor nemulțumiți de diferența dintre generații, sunând ca un tată morocănos care suflă din spatele ziarului său în fața emisiunii Top of the Pops, insistând cu supărare că muzica modernă este „mumbo jumbo” și greșind în mod deliberat numele tinerilor artiști: „Earl the Hooded Sweater sau cum îl cheamă”.

Acestea fiind spuse, dacă aveți de gând să ascultați un bărbat de vârstă mijlocie care se plânge că hip-hop-ul nu mai este la fel de bun ca pe vremuri, că ar putea la fel de bine să fie Eminem. Indiferent ce părere ai despre punctul său de vedere cu privire la declinul hip-hop-ului, ideea centrală a tezei sale – că generației actuale de vedete SoundCloud îi lipsesc abilitățile sale tehnice uimitoare și spiritul său, și că există ceva puțin ciudat în legătură cu rapperii care își scriu rimele prin intermediul unor scriitori fantomă – este destul de incontestabilă.

Cu deosebire de predecesorul său, poantele de pe Kamikaze aterizează în mare parte la țintă. Secțiunea în care își descrie în detaliu mutilarea propriilor organe genitale, nu dintr-un nihilism de tip Slim Shady, ci pentru că preferă să facă asta decât să-l asculte pe Lil Yachty, este cu adevărat amuzantă și anticipezi că mulți dintre rapperii atacați răspund cu ceva la fel de puternic. Mai mult decât atât, el petrece bucăți din Kamikaze demonstrându-și punctul de vedere despre abilitățile tehnice într-un stil considerabil. El sună mai viu și mai exigent pe The Ringer sau Greatest decât a făcut-o în ultimii ani, ironizând fluxurile triplete și conținutul liric din ultima vreme, înainte de a-și lua zborul cu versuri de mare viteză și jocuri de cuvinte complicate. Versul său alternativ nedumerit și livid de pe Lucky Me, care crește treptat în intensitate și viteză, este fantastic.

Kamikaze este un album variabil, cu defecte. Cârligele nu sunt nimic special – în cazul lui Nice Guy, un grind greoi cu bas greoi împodobit cu o voce zdruncinată de Jessie Reyez, este activ dureros. Ritmurile sunt de o calitate vizibil pătată, variind de la electronica curată și răcoroasă a lui Fall, la o extremă, până la Venom, o contribuție palidă la coloana sonoră a viitorului film Marvel, lipită cu stângăcie la sfârșitul albumului.

Când este în flăcări, totuși, chiar scânteiază, arzând considerabil mai puternic decât orice album Eminem de ceva vreme încoace. Dacă acest lucru este suficient pentru a-l readuce pe autorul său în centrul acțiunii este discutabil: predecesorul său a mișcat doar 1,1 milioane de exemplare în întreaga lume, o fracțiune din vânzările cu care este obișnuit. După cum notează pe Stepping Stone, o examinare atentă a prăbușirii grupului său D12, vremurile s-au schimbat. „One minute you’re bodying shit / But then your audience splits,” rapshează el, „you can already sense the climate is starting to shift / To these kids you no longer exist.”

Dar, în cel mai bun moment, Kamikaze arată clar că Eminem este pregătit să se înfurie împotriva morții luminii – iar sunetul lui înfuriat poate fi încă o audiție electrizantă.

{{#ticker}}

{{topLeft}}