Siberia review – Keanu Reeves ices up as diamond geezer

aug 2, 2021

Keanu Reeves is terug in actie, na een mode, in deze grauwe downer romantische thriller – een minder strijdlustige, meer kunstzinnige versie van John Wick van de indie regisseur Matthew Ross (Frank & Lola). Fataal genoeg vereist het script dat Reeves, die een diamanthandelaar op de zwarte markt speelt, serieus acteert naast zijn gebruikelijke stijve, stoïcijnse levering van deadpan lijnen en stoten.

Reeves speelt Lucas Hill, een Amerikaan die Sint-Petersburg bezoekt om $ 40 miljoen aan zeldzame blauwe diamanten te verpatsen aan een Russische gangster (Pasha D Lychnikoff, niet bepaald het model van Russische slechteriken doorbrekend). Als zijn zakenpartner met het ijs verdwijnt, vlucht Lucas achter hem aan naar Siberië, waar hij tijd vindt om zijn vrouw (Molly Ringwald) te Facetime-en. Ik vroeg me af of het koppelen van Reeves, 54, en Ringwald, 50, een verlicht voorbeeld was van een op leeftijd afgestemde liefdescast. Maar nee. In Siberië slaat Reeves de kroegbazin Katya aan de haak, gespeeld door Ana Ularu, 33. Na het vrijen vertelt Reeves haar dat het woord “diamant” komt van het Griekse adámas dat “onveranderlijk” betekent. Het zou goed kunnen dat hij daarmee zijn gezichtsuitdrukkingen beschrijft.

Een sterk punt hier is het sobere, realistische geweld. Wanneer Reeves buiten een bar wordt neergeslagen door een Rus ter grootte van een kleerkast, gaat hij neer als een tandenstoker. Het is een film met ambities om iets meer te doen dan de video-game shootouts van John Wick. Maar wat dat is, hebben de filmmakers volgens mij nooit in detail besproken: er is wat Le Carré-achtige intrige en dan natuurlijk de romantiek – Lucas spendeert in Siberië echt een verrukkelijk deel van zijn tijd aan het lijmen met Katya. Uiteindelijk is het Siberië dat het best uit de verf komt – een plaats waar iedereen Engels spreekt en bereid is om een geweer te lenen in tijden van nood. En zo koud kan het er niet zijn, want Reeves zwaait er rond alsof hij gekleed is voor een modeshoot in GQ magazine.

Bekijk de trailer van Siberia
{#ticker}}

{{topLeft}}